Promoce – unikátní tradice studentů na celém světě

Promoce je významnou událostí v životě všech studentů na celém světě. Říká se ale „Jiný kraj, jiný mrav“ a přesně to lze říct i o promocích na střední či vysoké škole. Podívejme se společně na některé unikátní tradice mladých absolventů, které na žádné škole v Čechách ani na Slovensku zaručeně nenajdete.

1. USA, The U.S. Air Force Academy

Velice volně přeloženo americké „Go big or go home!“ znamená „Když už, tak už!“ a přesně to nejlépe vystihuje promoce U.S. Air Force Academy.

24. května 2017 proběhla na školním stadionu amerického fotbalu Falcon Stadium promoce ročníku 2017. To, že se v USA promoce konají na sportovích stadionech velkolepých rozměrů, není nic zvláštního, ale ne na každá škola se může pochubit tím, že na jejich promoci vyhazuje do vzduchu čepici téměř tisíc absolventů najednou za bouřlivého zvuku přelétavájící letky stíhacích letounů Air Force Thunderbirds. V roce 2017 se na stadionu sešlo hned 979 absolventů, kteří takto společně oslavili dokončení studia. Jelikož se jedná o vojenskou akademii, tak promoce na U.S. Air Force Academy neprobíhají v promočních čepicích a promočních talárech, ale ve slavnostním uniformách. Přesto si ale absolventi nenechají ujít tradici vyhazování promočních čepic do vzduchu.

2. Norsko

Promoce - tradice - Norsko

Zlaté pravidlo pařmenů ze severu – je lepší párty 17 dní v kuse než jeden večer!

Zatímco v Čechách si středoškoští studenti musí vystačit s jedním maturitním plesem, tak v Norsku studenti oslavují ukončení střední školy hned téměř tři týdny v kuse! Studenti posledního ročníku střední školy si v Norsku říkají „Russ“ a období mezi 1.5. a 17. 5. nazvývají jako „Russefeiring“. Těchto 17 dní oslav je jedna velká párty, na které jde především o zábavu, alkohol, sex, a zdolávání neskutečných úkolů. Studenti se skládají na autobusy či dodávky, které si vyzdobí do svých barev, zakomponují do nich co nejsilnější reproduktory a párty může začít i cestou na párty! Na každé škole zvolena Rada Russ, která zveřejňuje seznam úkolů a Russ obvykle nosí po celých 17 dní laclové kalhoty (obvykle červené) a čepice, na které si připínají odznáčky za jejich plnění.

3. USA, University of Notre Dame

Čtvercový, plochý tvar promoční čepice dává Promoce - tradice - USAdokonalý prostor pro kreativitu. Studenti architektury na University of Notre Dame to vědí a nutno uznat, že stylověji promovat na fakultě architektury to už moc nejde.

Studenti oboru architektury na Univeristy of Notre Dame se na slavnostní ceromoniál pořádně připravují a budují si jednotlivě či ve skupinkách modely známých budov, mrakodrapů, parků, mostů, monumentů a jiných s přesností do neuvěřitelných detailů. Tyto modely pak připevňují na vrchní stranu promoční čepice a hrdě s nimy dělají čest svému oboru na slavnostním průvodu absolventů.

4. Japonsko, Kanazawa College of Art

Karneval nebo promoce?Promoce - tradice - Japonsko

Promoce je obvykle ve světě považována za velice formální událost plnou historických tradic. Není proto výjimkou, že na promoci uslyšíte latinu a uvidíte žezla a oblečení připomínající spíše období Renesance nežli 21. století. Na univerzitě Kanazawa College of Art na to mají ale jiný názor a promoce se zde konají v nezvykle neformálním duchu. Absolventi jsou oblečeni do kostýmů, které mohou zobrazovat zřejmě naprosto cokoliv. V tomto kostýmu si i studenti jeden po druhým přebírají svůj diplom.

5. Argentina

U nás, stejně jako například v USA, se drží tradice, Promoce - tradice - Argentinaže absolvent vysoké školy k promoci obvykle dostane od rodiny dárek. V Argentině mají podobnou tradici ale s tím rozdílem, že o tento dárek nikdo nestojí.

Příbuzní a přátele studenta v posledním ročníku si zjistí, kdy a kde bude mít student poslední zkoušku a dárek mu dají po úspěšně zvládnuté zkoušce hned na ulici. Nečekejte ale žádná auta ani jiné drahé dárky. V Argentině vše často začíná vajíčkem na hlavě absolventa následovaným moukou, kečupem, sirupem a vlastně čímkoliv co ideálně hodně lepí. Studenti už tyto dárky čekají, a tak si na poslední zkoušky berou staré oblečení.

6. Thajsko

Diplom přímo od člena královské rodiny.Promoce - tradice - Thajsko

Říka se, že v Thajsku je promoce druhou finančně nejnáročnější oslavou v pořadí hned za svatbou. Make up, speciální účes, předepsaný slavnostní talár, boty a jiné oblečení, afterparty pro široký okruh rodiny a přátel atd. To vše je dnes standardem přičemž obvykle si studenti na vše zajišťují profesionální odborníky. A nenechte se mýlit – profesionální make-up a kadeřník je dnes v thajsku běžný nejen u žen ale i u mužů. Studenti si často také platí profesionálního fotografa, který dokumentuje celý jejich den. A proč to všechno? Promoce mají v Thajsku odjakživa výnamné postavení v žebříčků významných událností a to také díky tomu, že diplom tradičně na státních školách předává vždy přímo člen královské rodiny! Do slavnostního sálu je ale vstup zakázán pro všechny s výjimkou účastníků obřadu. Rodina a přátelé tedy u samotného obřadu nejsou přítomni a připojí se až „po promocích“.

6. Švédsko

Promoční čepice v námořnickém stylu Promoce - tradice - Švédskoa v ruce transparent z fotkou z dětství? Ano, i takto se ve světě oslavuje ukončení vzdělání.

Ve švédsku budete hledat klasické promoční čepice a taláry marně. Dívky se oblékají do bílých či jiných světlých barev a chlapci do tmavých obleků. Co je však pro všechny společné je promoční čepice v námořnickém stylu. Každý má na čepici své jméno a na vnitřní stranu čepice studenti navzájem píší vzkazy a přání. Samotné promoce se rodiče ani přátelé neúčastní a čekají venku před školou s připraveným trasparentem v ruce, na kterém je obrovská fotka z dětství jejich čerstvého absolventa. Jakmile ceremoniál skončí, tak studenti vyjdou mezi dav rodičů, převezmou si transparenty s fotkou a prochází městem. Transparenty mají hned dva významy. Jeden je symbolický – transparent znározorňuje přerod dětí v dospělé absolventy. Druhý význam je čistě praktický – dobře se podle nich hledají rodiče v davu přihlížejících.